Jak se vyznat v roadbooku?

Roadbook je jedním z nejdůležitějších podkladů, které každá posádka dostane před startem. Během celé rallye je za něj zodpovědná a stejně jako palubní kartu jej musí opatrovat jako oko v hlavě.

Záhlaví

Na každé straně roadbooku je záhlaví, v němž jsou uvedeny základní informace pro konkrétní etapu. Důležitá je hlavně vzdálenost a stanovený jízdní průměr odpovídající danému času, který má posádka do další časové kontroly.

Jak číst v roadbooku?

Roadbooky pro vás připravujeme ve standardu, který je běžný na prestižních zahraničních soutěžích. V levém sloupci jsou uvedeny vzdálenosti (celková od startu etapy a dílčí k další zakreslené situaci), a to jak v km tak v mílích. Jedná se o tzv. šipkový roadbook (tulip symbols), který používá navigaci pomocí symbolů. Vždy se jede od tečky k šipce a jednotlivá políčka se na stránce čtou odshora dolů. Vpravo jsou v případě potřeby uvedeny doplňkové informace, které dále zjednoduší navigaci.

Příklad stránky z roadbooku:

Obecně platná pravidla

  • Roadbook neobsahuje všechny křižovatky či dopravní situace. Věnuje se pouze těm zásadním.
  • Pokud není značeno jinak, pokračujte vždy po hlavní silnici
  • V roadbooku jsou zakresleny všechny přejezdy kolejí, které jsou na trase
  • V roadbooku jsou vyznačeny názvy obcí, kterými budete projíždět

Na co si dát pozor?

Navigace pomocí roadbooku není složitá, ale je samozřejmě naším cílem držet vás stále ve střehu. Můžeme tedy použít například tzv. slepý roadbook, v němž budou zcela chybět veškeré místní názvy, některé roadbooky (nebo jen konkrétní stránky…) se třeba mohou číst odspodu, symboly mohou být cíleně obráceny (šipka doleva znamená doprava). Na použití těchto triků budete zavčasu upozorněni, vězte však, že i když o jejich aplikaci budete vědět, není například vůbec jednoduché se najednou na jedné stránce přeorientovat na čtení odspodu… Průjezdní kontroly či tajné testy přesnosti nejsou v roadbooku zaneseny.

Naše tipy

Na startu doporučujeme vynulovat denní počitadlo, pokud je jím vůz vybaven, popř. použít zkalibrovaný tripmaster. Pokud se na trase navzdory minutovým rozestupům sjedete s dalšími účastníky do kolony, nepřestávejte sledovat svůj roadbook a věřte hlavně sami sobě. To, že jedete s ostatními neznamená, že jedete dobře. Užitečné je také přeškrtnutí právě projeté dopravní situace, pomůže vám to při případném vracení se, pokud budete bloudit, popř. by nemělo dojít k záměně dvou podobných situací na jedné straně roadbooku. Nepřestávejte sledovat i ujetou vzdálenost k dalšímu zakreslenému symbolu, trénujte svůj odhad, abyste poznali, zdali jste ujeli 600 metrů nebo už 1,5 kilometru. Nestane se vám pak, že odbočíte na úplně jiné, byť stejně vypadající křižovatce brzy nebo naopak pozdě.