SIGNS, SYMBOLS & SECONDS

Test přesnosti - co to je a jak na to?

Co je to test přesnosti?

Testy přesnosti (regularity tests - u nás používáme zkratku TP) jsou tím, co naše veteránské rallye odlišuje od ostatních českých akcí. Jejich co možná nejlepší absolvování je základním stavebním kamenem úspěchu v celé rallye. V principu se jedná o úsek na trati s předem stanovenou přesnou délkou, na jehož projetí má posádka pořadatelem stanovený čas. Přesnost průjezdu je měřena na 1/100 sekundy a za každou setinu sekundy odchylky od ideálního času dostává posádka jeden trestný bod. Posádka, která bude mít  v cíli nejmenší počet trestných bodů, vítězí. Zdá se vám to těžké? Tak hlavně je to velká zábava a vězte, že i tato disciplína se dá s vaším veteránem trénovat. Garantujeme, že vás to chytí...

Jak vypadá test přesnosti?

Test přesnosti (TP) může mít opravdu mnoho podob. Vždy je ale vše potřebné vyznačeno v roadbooku a na trati je TP viditelně označen cedulemi. Jako organizátoři se vždy snažíme připravit vám během rallye maximum zábavy, ale zase tak, aby si akci užili i ti, kteří jedou poprvé. Připravujeme tedy pro vás jak jednoduché testy, tak i zkoušky, které vám pěkně zamotají ruce a hlavu. Jednoduchý test může vypadat například takto:

Náročnější kombinovaný test může vypadat třeba takto:

Na co si dát u testů přesnosti pozor?

Jednoznačně doporučujeme si schémata jednotlivých testů projít v klidu před startem. Pak už budete mít poměrně málo času a stres může znamenat zbytečné chyby. U nákresu v roadbooku sledujte nejen délky úseků a předepsané časy (někdy se vyplatí si dopředu spočítat i průměrnou rychlost úseky, abyste věděli, zdali je test spíše pomalý nebo naopak rychlý), ale věnujte pozornost také layoutu testu, z kterého lze vyčíst, zdali půjde o rovný úsek, slalom či jinou "vychytávku". Dalším důležitým prvkem je konkrétní způsob měření času - používáme totiž nejen brány se světelným paprskem (light barrier), které měří v dané výšce přední část vozu, ale také tlakové hadice (tube), které spínají až v momentě, kdy přes ně odvalíte kola. Testy mohou být do prudšího kopce, nebo naopak z kopce třeba i bez motoru... tak či tak opět platí, je to v první řadě zábava!

Jak testy přesnosti projíždět?

Hlavně v klidu. Zkušenější posádky vám potvrdí, že nejvíce chyb pramení z nesoustředěnosti a zazmatkování. Mějte na paměti, že v testu je zakázáno zastavení (v takovém případě vás čeká penalizace) a proto je dobré zvolit pro jeho průjezd odpovídající tempo. Některé testy jsou krátké, takže vidíte cíl už od startu, jindy mohou být delší a cíl může být třeba... za zatáčkou. Strategie na projíždění jsou různé - např. relativně rychle se přiblížit k cíli, tam zpomalit (ne zastavit - pomalé odvalování kol tzv. rolling je povoleno) a pak v cílovém čase rychle "skočit" do cílové brány. Spolujezdec spouští stopky a začíná počítat v momentě, kdy si myslí, že auto protnulo start. Může počítat směrem nahoru k cílovému času, nebo naopak odpočítávat k nule. To si musí každý posádka vyladit sama.

Co se vám bude v testech přesnosti hodit?

Minimálně dvoje natažené a spolehlivé stopky, lepítka typu 3M, na které si může posádka na viditelné místo v interiéru tlustou fixou napsat třeba cílové časy a v případě večerních či nočních etap se určitě hodí i čelovka.